Tuesday, 31 January 2012

Perangai Manusia ;)



Nak tahu kenapa tajuk entry aku cmni ? Sebab lately ni ramai sangat manusia yang tak sedar diri yang dia sendiri ada banyak membuat kesalahan. Hidup yang semakin meningkat ni pemikiran pun kena lah matang. Tak salah nak bercakap tentang seseorang / sesiapa pun. Tapi BERPADA-PADA lah.Wa pun tak sempurna mana, selalu jugak buad salah, tapi wa ingat wa siapa, wa tawu wa buad ape.Wa tade nak ulang kesalahan berturut-turut.Lu terasa ? Wa tawu lu mesti nak mencarut lepas ni. Hah! wa da paham sangat perangai lu .

Sebelum kita nak bercakap tentang seseorang tuh. cuba pandang diri sendiri dahulu.
Dah cukup bagus ke kita ni, dah cukup sempurna ke kita ni ? Dah pandai sangat ke kita ni ?Kita ni dipandang tinggi ke ? Kita ni dah beradab sangat ke ? Kita ni dah Cukup baik ke ?Kita ni langsung tade buad salah kat siapa-siapa ke ?
CUBA FIKIR SEJENAK !

Bila kita ditegur , terima dengan baik. Orang yang nak menegur tuh pun gunalah cara yang baik, baru orang pandang kita tuh dengan pandangan yang baik.Kalau awak sendiri yang dah berperangai macam tuh, memang lah orang lain pandang pelik kat awak. PERNAH FIKIR MACAM TUH ? Menegur sama erti dengan nasihat yang baik. Bukan memerli tak tentu hala. AWAK FIKIR AWAK BAGUS SANGAT ?

Awak sibuk dengan hal orang, ape orang buad, ape orang pakai, cara orang berjalan, cara orang bercakap, TAPI, awak tuh dah bagus sangat ke ?Tuhan dah jadikan kita sebagai manusia yang berakal, guna lah akal tuh sebaik mungkin. Masing- masing ada cara masing-masing. Jadi manusia tuh biar berguna. Jangan jadi USELESS ;)

Kalau 24 jam mulut tanpa henti memerli orang lain, memang lah tuhan akan balas balik apa yang kita dah buad. Awak cakap awak ingat tuhan , tapi bila awak memerli orang tuh ada awak ingat tuhan ? Kalau tuhan tak balas kat akhirat, dekat dunia lagi tuhan dah balas.


Ingat , tiada siapa yang sempurna termasuk aku.
Gua buad hal gua, lu buad hal lu !
Lu nak tarik sume, lu pegy . 
Mulut lu tak benti2 perli, gua tade hal.
Dosa lu yang jalan bukan gua ;)


ASSALAMUALAIKUM







2 comments: